Op een maandagochtend in juni, nog voor de koning het spoor officieel geopend heeft, vertrekt de trein van Groningen naar Eemshaven om 8.52 uur vanaf spoor 3A. Er bevinden zich enkele andere passagiers in de coupé. Donkerblauwe bankjes. Zacht zoemen op stand-by. De deuren sluiten, de trein — een “Spurt” van Arriva — zuigt zich vol met energie. En we gaan. De rangeerterreinen bij het station, de fabriek van Niemeyer, het Augustinus College.

De reis naar het eind duurt 51 minuten. Dit jaar, het jaar van de uitbreiding, bestaat de spoorweg tussen Groningen en Roodeschool — het Hogelandspoor — 125 jaar. De reis naar het noorden is een reis door de tijd, van vroeger naar de toekomst. Ondertussen reist nu met je mee. De rit nodigt uit tot literaire bespiegelingen, of literair-achtige. De schrijver Bob den Uyl reisde ooit naar Roodeschool, alleen om er geweest te zijn. Toen hij uitstapte, vond hij niets. Alleen Roodeschool. Genoeg voor wie er woont.

Van vroeger zijn de stationsstraten met voorname huizen in Sauwerd, Winsum, Uithuizermeeden, gebouwd toen het bijdetijds was om bij het spoor te wonen. In Baflo staat nog een stationsgebouw, de andere stations zijn alleen perrons, met fietsenstallingen, een rondrijpleintje voor h…

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd. Wij hebben lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts €57,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je vier keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.