Hoe een door krimp geplaagde veste zijn kaarten zet op zijn rijke geschiedenis en een warm kloppend stadshart. Al vanaf 2000 had Coevorden de vaart er flink in. Het zou de stadskern verbouwen. Het sloopte, restaureerde, herbouwde, hergroef, plaveide. Bouwde nieuwe bruggen, trok kades op. Maar ineens stond het werk stil. De bouwcrisis sloeg in 2009 toe, de bouwgronden bleven onbebouwd. De gemeente kon miljoenen aan voorinvesteringen niet meer terugverdienen. Wim Boetze en Peter de Kan wilden eens zien wat het beeld is van een plotselinge bouwstop en bezochten de oude vestingstad.

In een wandeling van een uur door de kern van Coevorden krijg je een aardige indruk van de gatenkaas aan sloop- en bouwvlakten tussen de gespaarde panden en straten. Dit speelt vooral aan de zuidkant van de stad binnen de vesting. Van de zeven radiaal op het centrumplein (Markt) gerichte straten zijn er drie winkelstraat. De Markt ligt als een spin in het web midden in het regelmatige stratenpatroon. Eén sloopvlakte – de voormalige locatie van de brandweerkazerne – heeft de herbouw van nieuwe woningen gehaald, nog net voor het instorten van de woningmarkt.

Verval en opbouw

In Coevorden staat de relatie van sloop met teruglopende inwonersaantallen (een geval van krimp) niet op zichzelf. De stad kent al eeuwen een cyclus van verval, bewonersvlucht en wederopbouw.

Al bij de Slag …