Fietspaden die plotseling ophouden, onoverzichtelijke kruispunten; er zijn nog veel obstakels voor fietsers. Noorderbreedte fietst in het kader van de Fiets Telweek een stukje op met Henk Bakker, lid van de Fietsersbond Groningen en fervent fietser.

Fietspaden die plotseling ophouden, onoverzichtelijke kruispunten; er zijn nog veel obstakels voor fietsers. Noorderbreedte fietst in het kader van de Fiets Telweek een stukje op met Henk Bakker, lid van de Fietsersbond Groningen en fervent fietser.

Henk Bakker fietst altijd van zijn huis in Winde naar Groningen en terug, voor zijn werk als buschauffeur en stadsgids. Zelfs om twee uur ’s nachts. Per maand fietst hij ongeveer 450 kilometer. ‘De auto laat ik het liefst staan. Als het echt niet anders kan, gebruik ik hem. Ik fiets liever omdat ik dan veel beter de stad Groningen in kan en ik geen gedoe heb met het zoeken naar parkeerplaatsen. Daarnaast rijd ik minder dieren dood, ik maak minder lawaai, het is beter voor het milieu en ik kan onderweg werken aan mijn conditie.’ Conditie heeft Bakker zeker: de elektrische fietsen gaan voor hem veel te langzaam: ‘De maximumsnelheid van sommige elektrische fietsen ligt op 25 kilometer per uur, dat is beneden mijn tempo.’

Onderzoek Fiets Telweek
Henk Bakker deed vorige week mee aan de Fiets Telweek. Die vond plaats van 14 tot en met 20 september. Tijdens die week werden de fietsverplaatsingen gemonitord van iedereen die zich had aangemeld. In de provincies Friesland en Drenthe deden ongeveer 1.300 mensen mee en in de provincie Groningen deden een kleine 3.000 mensen mee aan het onderzoek. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in het gebruik van het Nederlandse fietsnetwerk. Inzicht in de verplaatsingen van fietsers kan helpen om nieuwe mogelijkheden voor fietsers te creëren en bestaande mogelijkheden beter te gebruiken. Dit alles om het fietsgebruik in Nederland te stimuleren.

Olifantenpaadjes
We fietsen door het centrum van de stad Groningen en langs het natuurgebied bij het Hoornsemeer. Bakker vertelt onderweg over zijn ervaringen. Zo komen we onderweg veel verschillende dingen tegen: geasfalteerde fietspaden, brede fietspaden maar ook vreemde constructies die niet goed doordacht zijn voordat ze werden aangelegd. ‘In sommige van die gevallen ontstaan olifantenpaadjes, en die ontstaan niet voor niets. Het is een bewijs dat het fietspad in de realiteit niet altijd goed werkt omdat het bijvoorbeeld onnodig langer gemaakt is of het fietspad plots ophoudt en twintig meter naar links verdergaat. Fietsers snijden in dat soort gevallen het pad af en dan ontstaan zogenaamde olifantenpaadjes’, aldus Bakker.

Obstakel voor fietsers: het fietspad eindigt abrupt omdat het fietspad aan de linkerkant alleen voor te tegengestelde richting is. De andere fietsers zullen de autoweg dus moeten oversteken, ook als zij aan de linkerkant van de weg moeten zijn.

Obstakel voor fietsers: het fietspad eindigt abrupt omdat het fietspad aan de linkerkant alleen voor te tegengestelde richting is. De andere fietsers zullen de autoweg dus moeten oversteken, ook als zij aan de linkerkant van de weg moeten zijn. Foto: Jeffry Frikken

Weggebruikers hebben vaak veel kritiek op fietsers, maar daar doet Bakker niet aan mee. ‘Iedereen maakt helaas fouten in het verkeer. Automobilisten, voetgangers en bus- en vrachtwagenchauffeurs net zo goed. Overigens doen fietsers er soms verstandig aan zich niet aan de aanbevolen route te houden: als een weg is afgesloten voor alle vervoer blijkt vaak dat fietsers er best langs kunnen fietsen. Dat scheelt ze een omleiding die langer is dan de afgesloten route. In het geval van wegomleidingen kunnen fietsers de verbodsborden beter negeren.’

Rotondes nieuwe stijl
Vanuit Groningen fietsen we via Eelderwolde naar Paterswolde. Lokale overheden kunnen meer doen om het fietsen aantrekkelijker te maken, bepleit Bakker. ‘In veel gemeenten hebben auto’s op rotondes met een fietsstrook voorrang, terwijl de fietser de grootste bocht moet nemen.’ Proeven met voorrang voor fietsers werden na ongelukken weer gestopt. Oneerlijk, vindt de fietsambassadeur: ‘De fouten werden gemaakt door chauffeurs.’ Gelukkig zijn er oplossingen denkbaar: een licht verhoogd fietspad bijvoorbeeld, zodat automobilisten over een lage drempel moeten rijden. Ook rotondes waarbij fietsers in beide richtingen mogen fietsen, lijken Bakker een verbetering.

Klachten genegeerd
De Fiets Telweek vindt Bakker een goed initiatief. ‘Zeker omdat het de eerste keer is, is het interessant. Misschien komen er opzienbarende resultaten uit het onderzoek’, zegt Bakker. Hij is echter bang dat de meeste resultaten al bekend zijn bij de gemeente, maar er geen geld beschikbaar is om de knelpunten aan te pakken. ‘Sowieso worden veel klachten die bij de gemeente binnenkomen genegeerd en wordt er weinig mee gedaan. Uiteindelijk heeft de gemeente geen keus en moet ze geld investeren in fietsvoorzieningen omdat het aantal fietsers nog steeds groeit. Zeker nu de e-bike populair is.’

We eindigen onze fietstocht bij een café waar we een kopje thee drinken. Vlak voordat we willen vertrekken begint het plots hard te regenen. Regen vindt Bakker niet zo erg: ‘Tegen regen kun je je kleden. Om over die verschrikkelijke wind maar niet te spreken, want als ik ergens een hekel aan heb dan is het aan wind!’