Zes van de elf Friese steden en drie landschapstypen hebben we doorkruist als de 'Wadloper', hét treintype op de noordelijke nevenlijnen, na precies vijftig kilometer en vijftig minuten bij de Staverse haven zijn eindpunt bereikt. De trein passeert achtereenvolgens de Nieuwlanden, ontstaan in de dertiende eeuw door het dichtslibben van de Middelzee of Bordine, vervolgens het oude terpenland van Westergo en tenslotte het merengebied van de Zuidwesthoek, een deel van het Lage Midden van Friesland. Na Leeuwarden volgen steden als Sneek, IJlst, Workum, Hindeloopen en Stavoren.

Zes van de elf Friese steden en drie landschapstypen hebben we doorkruist als de ‘Wadloper’, hét treintype op de noordelijke nevenlijnen, na precies vijftig kilometer en vijftig minuten bij de Staverse haven zijn eindpunt bereikt. De trein passeert achtereenvolgens de Nieuwlanden, ontstaan in de dertiende eeuw door het dichtslibben van de Middelzee of Bordine, vervolgens het oude terpenland van Westergo en tenslotte het merengebied van de Zuidwesthoek, een deel van het Lage Midden van Friesland. Na Leeuwarden volgen steden als Sneek, IJlst, Workum, Hindeloopen en Stavoren. En verder twee dorpshaltes – stations kun je de ‘wachtaquaria’ die voor de fraaie gebouwtjes van weleer in de plaats zijn gekomen amper noemen – Mantgum en Koudum-Molkwerum, en een stadshalte: Sneek Noord. Langs de we…

Trefwoorden