Noorderlicht-curator Wim Melis spiegelt de thema's in Noorderbreedte aan gebeurtenissen en plekken elders.

De stad lonkt. Zolang wereldwijd de verstedelijking doorzet, blijft de behoefte aan nieuwe woonruimte onverminderd groot. De Indiase stad Gurgaon (ook bekend als Gurugram) ligt onder de rook van Delhi. Het is een groeiende stad waar vastgoedontwikkelaars in hoog tempo nieuwe flats bouwen, die zij verkopen door te appelleren aan de romantische droom van het moderne thuis.

De realiteit is niet zo rooskleurig. De appartementen zijn gebouwd voor de groeiende middenklasse en onbetaalbaar voor de mensen die al in het gebied woonden. Gurgaon is het hoofdkwartier geworden van vele multinationals en had in 2019 het twijfelachtige genoegen door Greenpeace te worden uitgeroepen tot meest vervuilde stad ter wereld. De projectontwikkelaars bouwen er als in een bubbel, door de mismatch tussen vraag en aanbod staat de helft van de gebouwen leeg. En de droom verliest nog meer kleur als we de gebouwen in het echt zien, omringd door grauwe bouwputten en hoogwerkers.

De Franse fotograaf Arthur Crestani (1991) is gefascineerd door het politieke karakter van ‘plaats’, hoe architectuur en de inrichting van publieke ruimte een neerslag vormen van machtsverhoudingen. Tijdens zijn zoektocht naar een appartement voor een langer verblijf in India kreeg hij veel vastgoedreclame onder ogen die volstond met over-the-top advertenties. Het waren impressies met de belofte van een perfect bestaan, beelden die niet overeenkwamen met zijn eigen ervaring van de stad.
Crestani reflecteert op urbanisatie. Tegelijkertijd verwijst hij naar de traditionele portretstudio waar mensen zich lieten portretteren voor beschilderde doeken, met geïdealiseerde taferelen en attributen. Maar ironisch genoeg heeft hij die achtergronddoeken vervangen door uitvergrote reclame; oude dromen maken plaats voor moderne. De geportretteerden zijn toevallige voorbijgangers. Het zijn mensen die woonden op de grond waar nu gebouwd wordt, bouwvakkers of huishoudelijke hulpen. Zij zullen nooit zelf in de nieuwe forten kunnen wonen. Zo wordt de échte achtergrond van deze foto’s de realiteit van het hedendaagse urbane India.