Natuur is in Nederland wat anders dan een woonomgeving en kunst is wat anders dan ontwerpen, betoogt Paul Roncken. Maar met de handelsgeest van bestuurders en projectontwikkelaars is het mogelijk om de twee te mengen.

De woonwijk is al ruim honderd jaar een enorm succesvol product van eigen bodem. In mijn colleges aan jonge landschapsarchitecten bied ik zo af en toe een quiz aan waarin ik het tijdvak laat raden van een bepaald type woon­wijk. Verschillen zijn te herkennen in de indeling van de gevels, aan de opdeling van de straat en aan het materiaalgebruik. De quiz behandelt twaalf tijdvakken verspreid over 120 jaar steden­bouwkundige ontwikkeling. Om de tien jaar is er een nieuw type te herkennen in de Nederland­se straten. Dat is op zichzelf al verbluffend: om de tien jaar een nieuw product, dat al honderd jaar lang. En nog steeds houden bestuurders en projectontwikkelaars vast aan dit decenniaal ritme. Daarbij zijn klassiekers ontstaan zoals het jarendertigwoonhuis in de jarendertigstraat.

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd. Wij hebben lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts €57,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je vier keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.