Dankzij de Amsterdammers weet heel Nederland dat het toerisme voorgoed is veranderd. De ene helft van de stad wordt slapend rijk van de verhuur van bedden via Airbnb. De andere helft ergert zich groen en geel aan de rolkoffers, de overlast in zijn portieken en de tsunami van toeristen in de binnenstad. Het toerisme in Nederland leunt op het ‘merk’ Amsterdam met zijn tolerantie en cultuurschatten. Om de hoofdstad te ontlasten en de economie elders in het land te versterken, is spreiding de grote uitdaging. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen loodst de toeristen de stad uit, met ‘metrolijnen’ de provincie in. Elke lijn heeft een thema, zoals bloemen, kastelen, moderne kunst of de Gouden Eeuw. Nederland is omgedoopt tot Holland City.

Toeristische locaties kunnen een plek …

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Maar om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd en geld. Wij hebben onze lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts 43,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je 5 keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.