We zetten onze actie Typisch Gronings door. Maartje ter Veen van Studio MARCHA! gaat met bewoners een toolkit ontwikkelen waarmee zij zelf in kaart kunnen brengen wat hen aan het hart gaat – en waar de bouwers van de versterkingsoperatie dus geducht rekening mee moeten houden.

Het begon allemaal in juni, toen Noorderbreedte mensen in het aardbevingsgebied opriep met ons te delen wat voor hen typisch Gronings is. De waarschuwing van bouwmeester Jeroen de Willigen, dat de huizen in het aardbevingsgebied dreigen te veranderen in tupperware bakjes, ging ons aan het hart. Nadat de Groninger eerst zijn veiligheid is kwijtgeraakt leek hij nu ook nog eens zijn identiteit kwijt te raken door de bouwoperatie die de huizen bevingsbestendig moet maken. Dat konden we niet laten gebeuren!

Het was de start van een succesvolle actie. Goffe Jensma, hoofd van het Groninger Bureau voor Taal en Cultuur, had ons immers op het hart gedrukt dat we, als we dichter bij de Groningse identiteit wilden komen, in gesprek moesten gaan met bewoners. Met de caravan van Groninger Dorpen en …

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd. Wij hebben lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts €57,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je vier keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.