Opgeweckt

De eerste verpakkingsvrije winkel van Nederland opende 4 mei haar deuren in Groningen. Initiatiefnemers van Opgeweckt Noord zijn Dorothea Piek en Tonny Straatman. Piek: ‘Ik hoop dat mensen hierdoor inzien dat het echt waardeloos is dat alles in plastic verpakt is.’ Langs kratten vol met groenten, zakken met noten en buizen gevuld met muesli, pasta […]

TEKST
Britt de Noord & Noor Mekel

De eerste verpakkingsvrije winkel van Nederland opende 4 mei haar deuren in Groningen. Initiatiefnemers van Opgeweckt Noord zijn Dorothea Piek en Tonny Straatman. Piek: ‘Ik hoop dat mensen hierdoor inzien dat het echt waardeloos is dat alles in plastic verpakt is.’

Langs kratten vol met groenten, zakken met noten en buizen gevuld met muesli, pasta en koffie lopen we naar het cafeetje achterin. ‘Ik kom eraan hoor’, zegt eigenaresse Dorothea Piek die op een stoel staat en teksten op de muur schrijft. We vragen thee en krijgen een kop heet water en een theezeefje. ‘De thee moet je even uit de winkel halen’, zegt de serveerster. We lopen met haar mee naar een kast vol met potten losse thee. In ons zeefje scheppen we wat maté green thee en hiermee lopen we weer terug naar onze dampende koppen water.

Initiatief

Een verpakkingsvrije winkel met biologische en regionale producten. Het idee voor Opgeweckt Noord komt vooral van Tonny Straatman. Hij heeft jaren gewerkt bij De Zaai-Ster, een biologische groothandel in verse producten, en wilde graag meer klantencontact. ‘Tonny wilde graag een groente- en fruitwinkel openen maar dat gaat in 2015 helemaal tegen de stroom in.’ Opgeweckt Noord is met dit concept dan ook uniek in Nederland. Straatman is heel erg geïnteresseerd in natuur. Piek is juist meer geïnteresseerd in het biologische. Ze is 42 kilo afgevallen en vindt een gezonde levensstijl heel belangrijk. Deze levensstijl wil ze graag overbrengen op de klanten.

Hoe werkt het?

Het is de bedoeling dat de klanten zelf bakjes meenemen naar de winkel. Het is wel mogelijk om in de winkel eenmalig een basispakket, weckpot of tas te kopen. Het bakje wordt bij binnenkomst gewogen en een sticker met het gewicht plak je op het bakje. Vervolgens vul je het bakje met een product en bij de kassa wordt het bakje opnieuw gewogen. Hieruit wordt de prijs bepaald.

Piek weet niet of de winkel goedkoper is dan andere. ‘Wel besparen we heel veel, want je gooit minder weg. Als ik bijvoorbeeld zin heb in tartaar, moet ik er meteen vier kopen in de winkel. De rest gooi ik in de vriezer en kijk ik nooit meer naar, dat vind ik echt verspilling.’ In de verpakkingsvrije winkel is het dan ook mogelijk om bijvoorbeeld maar twee aardappels te kopen of een theelepeltje voor dat ene recept. Je kunt ook je koffiebus meenemen en deze bijvullen in de winkel.

Producten

Tijdens het opstarten van het bedrijf hebben ze veel research gedaan. ‘Het is natuurlijk helemaal nieuw, dus je moet het zelf allemaal uitzoeken.’ De eigenaren zijn zelf op zoek gegaan naar biologische producten in de regio. Dit scheelt ook vervoerskosten en de producten zijn verser. In de winkel liggen 65 producten van Puur Noord, een merk van De Zaai-Ster dat dat staat voor authenticiteit, kwaliteit en streekgebondenheid. Zelf hebben ze nog vijftien producten toegevoegd door bijvoorbeeld langs boerderijen in de regio te gaan. Niet alle producten zijn nu in het noorden te verkrijgen, zoals sinaasappels en rijst. Ter compensatie halen Straatman en Piek deze producten fair trade uit het buitenland.

De winkel kan onmogelijk alle producten zonder verpakkingen binnen krijgen, maar ze proberen het wel met zo min mogelijk. Ze krijgen bijvoorbeeld grote vijf kiloverpakkingen binnen. Ook droge worst wordt niet in plastic verpakt maar wordt speciaal in dozen gebracht met een doek eroverheen. ‘Het kan dus ook anders, maar daar denken bedrijven niet over na.’ Een bijzonder product dat de winkel verkoopt is koolzaadolie. Ze zijn de eerste winkel die de ‘Eulie oet Grunn’ verkoopt, een product van TCE Gofour BV uit Stadskanaal. ‘De olie is voor bakken, braden of voor een dressing.’

Doel

Piek is niet van plan om de wereld te veranderen met de winkel maar wil hiermee een steentje in de vijver gooien. Opgeweckt Noord wil mensen bewuster met voeding om laten gaan. ‘Ik denk dat mensen hier aan toe zijn en dat mensen hierdoor inzien dat het echt waardeloos is dat alles plastic verpakt is’, sluit ze af. ‘Nou ga ik weer terug naar de keuken hoor, waar ik moet zijn’ en de eigenaresse verdwijnt op haar sokken de keuken weer in. Naast boodschappen kun je in de winkel namelijk ook terecht voor een ontbijt of lunch.

Opgeweckt Noord is vanaf 4 mei geopend aan de Astraat 16 in Groningen. Kijk voor meer informatie op www.opgewecktnoord.nl

 

Foto’s van Britt de Noord & Noor Mekel

Sluit je aan bij Noorderbreedte!
Laat u informeren en inspireren over alles wat mooi, bijzonder en in ontwikkeling is in het Noorden!
vanaf €37,50