volgens het advies ‘Identiteit is troef’ van de Raad voor de Wadden, is het Waddengebied een ‘sterk merk’, al geldt dat helaas niet voor het kustgebied op het vasteland. Wie wel eens in deze contreien komt, kan dit gegeven in één zin verwoorden, maar dat nemen ze in de Randstad niet serieus. Dus telt het advies 51 pagina’s. Naar aanleiding hiervan vond op 31 maart een symposium over recreatie en toerisme in het Waddengebied plaats, om te kijken hoe het toerisme echt van de grond kan komen en zo de identiteit van het gebied kan versterken.

De identiteit van het noordelijk kustgebied ligt grotendeels in de leegte en dat versterk je niet door er busladingen toeristen op los te laten. Maar wat je niet ziet bestaat niet, en wat niet bestaat heeft geen waarde, dus moet ook dit gebied zichtbaar gemaakt worden voor de massa. Hoewel toeristen er met geen stok naar toe te krijgen zijn, komen ganzen er in grote aantallen overwinteren. Daar is het gros van de boeren niet blij mee, de vogels eten te veel gras en schijten de boel onder. Een enkele boer springt hier handig op in door ganzenarrangementen aan te bieden met overnachtingen en excursies, maar de meeste boeren willen dat een deel van de vogels wordt afgeschoten.
Half februari was het Lauwersmeer dichtgevroren, waar enkele schaatsers dankbaar gebruik van maakten. Bij het gem…

Trefwoorden