De Regiovisie Groningen-Assen, het unieke samenwerkingsverband van twaalf gemeenten en twee provincies, houdt nu al bijna tien jaar stand en begint vruchten af te werpen. Vooral het openbaar vervoer komt goed van de grond. Maar veel ‘smoel’ heeft het regionaal verbond nog altijd niet. Noorderbreedte sprak met zes betrokkenen over behaalde resultaten en ambities voor de toekomst, mede in het licht van de recessie. Fotograaf Reyer Boxem nam de Q-liner van Groningen naar Assen en terug.

De Regiovisie Groningen-Assen, het unieke samenwerkingsverband van twaalf gemeenten en twee provincies, houdt nu al bijna tien jaar stand en begint vruchten af te werpen. Vooral het openbaar vervoer komt goed van de grond. Maar veel ‘smoel’ heeft het regionaal verbond nog altijd niet. Noorderbreedte sprak met zes betrokkenen over behaalde resultaten en ambities voor de toekomst, mede in het licht van de recessie. Fotograaf Reyer Boxem nam de Q-liner van Groningen naar Assen en terug.

Tamelijk schaars in Nederland: streken waar het tegelijk goed wonen én werken is. Het IJsseldal bijvoorbeeld. Of Twente. Tot de shortlist van dit soort ‘kwaliteitsgebieden’ hoort zeker ook de regio Groningen-Assen, meent Dirk Sijmons, tot vorig jaar Rijksadviseur Landschap. Vol lof (‘applaus!’) is hij over…