Lianne Abeln (1939) werd geboren in Stad. Toen ze achttien was ging ze optreden met Franse chansons en kort daarna ook met Groningse liedjes van onder andere David Hartsema.

Groningen, grunnen, mien stad

Groningen, jij metropool van ’t Noorden
En dat nu al bijna duizend jaar!
Stad van bruisend leven, maar van weinig woorden
Maar die woorden kloppen, wat , wat jij zegt ‘komt klaar’!
Stad van Grote Markt en van Martinitoren
Stad van Glinne Riepe en van Herestraat
Stad van mij, want ik ben hier geboren
Stad die iedereen z’n eigen leven laat!

Refrein
Groningen, Grunnen mien stad,
Ik hol van die dat is ja makkelek zat!
Groningen, Grunnen mien stad
Ik hol van die… dat is ja zo dudelk as wat!

Groningen, jij metropool van ’t Noorden
En dat nu al bijna duizend jaar
’t Leek of and’re steden vaker hoger scoorden
Maar dat bleek uiteindelijk toch zelden waar!
Welke stad wordt, zonder naam te noemen,
Enkel maar met ’t woordje ‘Stad’ aangeduid?
Welke stad kan op zo’n hoge toren roemen
D’olle grieze kijkt rondom en ver vooruit!

Groningen, jij metropool van ’t Noorden
En dat nu al bijna duizend jaar
Hoe kan ik ’t nog één keer verwoorden?
Stad van handel en wandelaar
Stad van ons, stad van: hier wil ik wonen
Stad van cultuur, stad van kooplui, café’s
Stad van jazz, studenten, mollebonen.
Van gewone lu mit t haart. Op rechte stee!

Lianne Abeln

Lianne Abeln (1939) werd geboren in Stad. Toen ze achttien was ging ze optreden met Franse chansons en kort daarna ook met Groningse liedjes van onder andere David Hartsema. In optredens voor de RON(O), voor Nederlandse en Duitse omroepen, en in een 45-jaar lange tournee langs duizenden podia, van café’s tot schouwburgzalen, bracht zij haar publiek liefde en respect bij voor de streektaal en de streektaalmuziek. Met haar stem en haar gitaar, solo of samen (al meer dan dertig jaar een ijzersterk muzikaal koppel) met haar vaste arrangeur en begeleider Ed Wennink: Lianne kiest voor kwaliteit. Rijmdwang, triviale teksten en muzikale gemakzucht zijn haar een gruwel. Ze ontwikkelde zich in de loop der jaren tot dé zangeres van het betere Groningse lied, ambassadrice en wegbereidster. Door haar enthousiasme en uitstraling werd ze het voorbeeld voor veel zangers en zangeressen die na haar met streektaalmuziek furore maakten.
Haar eerste liedjes waren vertolkingen van andermans werk, maar al snel componeerde ze zelf, en vaak zong ze ook haar eigen teksten. Gronings, Platt-Duuts, Nederlands of Drents, ze koos haar repertoire met zorg en met een hoge standaard. In 1980 verscheen haar eerste LP Lianne. Daarna volgden de dubbel-LP Verskes dij’k joe lain (1984) en Nait zunner die (1987). Bij uitgeverij Wolters-Noordhoff verscheen in 1990 het educatieve muziekcassetteprojekt Grunneger Laidjes, en toen het CD-tijdperk was aangebroken kwam Lianne achtereenvolgens met: Thoes (1990), Levenslien (1995) en in 2001 met de CD met slaapliedjes in het Nederlands en de streektaal Droom nu maar. De baten van die CD komen volledig ten goede aan het Ronald McDonald Huis.
Lianne Abeln kreeg, samen met David Hartsema, de K. ter Laan-prijs voor hun totale werk. De gemeente Tynaarlo (Lianne woont al vele jaren in Eelde) verleende haar talentvolle inwoonster de Culturele Prijs.

Het werk van Lianne Abeln kenmerkt zich door gedrevenheid en betrokkenheid. Of het nu gaat over de teloorgang van het landschap, over de schoonheid van Gronings Stad en Ommeland, over kinderen of mensen in de knel, over vriendschap of over haar liefde: Lianne betrekt stelling en bekent kleur. Ze bezingt haar thema’s met een grote intensiteit en een diep gevoel van verantwoordelijkheid voor een menselijke samenleving en het behoud van de dingen die waardevol zijn.
In 2002 vierde Lianne Abeln haar 45-jarig jubileum als zangeres. Niet om daarna op haar lauweren te gaan rusten. Samen met Jan Klompsma is ze bezig met nieuw werk. De First Lady van de Groningse liedkunst zit nog boordevol ideeën.

Trefwoorden