Ze zijn er gelukkig nog steeds: gebieden met een duidelijke landschappelijke identiteit. Maar wat heeft die identiteit nu met verkeersveiligheid te maken? Alles, vindt Hans Elerie. Het karakter van een weg, de beleving van het landschap - ook door de voorruit van een auto - is bepalend voor het gedrag van de weggebruiker. Waar Hans Monderman spreekt van inpassing, houdt Hans Elerie het op inrichting. Een interview vanuit de berm van de weg, het meest ondergewaardeerde onderdeel van het landschap.

Het bureaublad van zijn vergadertafel is voorzien van een glazen plaat met daaronder topografische kaarten van zijn favoriete stukjes Noord-Nederland. Kaarten met details die voor hem uitgangspunt zijn voor zijn theorieën, maar evengoed voor verademende fietstochten. Want naast verantwoord autogebruiker is historisch-geograaf Hans Elerie een hartstochtelijk fietser. Die natuurlijke combinatie van door-de-weekse automobilist en avond- en weekendfietser levert een bijzonder spanningsveld op. Want als fietser eist hij op de weg bepaalde rechten op, die hij eenmaal achter het stuur gezeten niet automatisch toekent aan andere langzame weggebruikers. Het is ons allemaal eigen, zo veralgemeniseert hij zijn zelfanalyse. ‘ We moeten meer gaan erkennen dat er verschillende vormen van mobiliteit z…

Trefwoorden