Landschappelijk gezien voert deze treinreis ons langs het meest gevarieerde traject in Noord-Nederland. Leeuwarden ligt in een kleilandschap, waarvan door de aanleg van de wijk Camminghaburen weinig te zien is. Daarna rijden we achtereenvolgens door een open laagveengebied, het besloten landschap van de Friese Wouden met zijn houtsingels en heidedorpen op zandgrond, de zeeboezemvlakte van de Lauwers op de grens van Friesland en Groningen, en de klassieke open kleipolders tussen Grijpskerk en Hoogkerk, alvorens te eindigen in de stad Groningen.

Landschappelijk gezien voert deze treinreis ons langs het meest gevarieerde traject in Noord-Nederland. Leeuwarden ligt in een kleilandschap, waarvan door de aanleg van de wijk Camminghaburen weinig te zien is. Daarna rijden we achtereenvolgens door een open laagveengebied, het besloten landschap van de Friese Wouden met zijn houtsingels en heidedorpen op zandgrond, de zeeboezemvlakte van de Lauwers op de grens van Friesland en Groningen, en de klassieke open kleipolders tussen Grijpskerk en Hoogkerk, alvorens te eindigen in de stad Groningen.

Op 14 oktober 1863 werd de spoorlijn Harlingen-Leeuwarden feestelijk geopend als eerste van het zogeheten Noordernet van de Staatsspoorwegen. Daarmee was het de eerste spoorlijn die in Noord-Nederland werd aangelegd. De verlenging naar Groningen…

Wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden omdat we onze liefde voor het Noorden graag met iedereen delen. Om deze onafhankelijke journalistiek mogelijk te maken, investeren wij veel tijd. Wij hebben lezers nodig om dit te kunnen blijven doen. Voor slechts €57,50 per jaar kun je ons steunen en krijg je vier keer per jaar ons tijdschrift opgestuurd.